Föräldrakurs del 3/3 PROFYLAX!



Dagens kurs var speciell för det var sista biten i förlossnings-delen, ANDAS!
Avslutades med en video på 30 minuter där vi fick följa 3 födande kvinnor.
INGET JAG REKOMMENDERAR OM MAN ÄR RÄDD INFÖR SIN FÖRLOSSNING!!! Usch!!!


Fick ångest över hur fula rockar de stackars kvinnorna fick ha på sig, så jag ska köpa en egen fin! (Återkommer om tips när jag hittat)


Jag börjar förstå allvaret i att föda, smärtan och att det tar tid, lång tid. Om jag inte har tur och råkar föda på några timmar, men jag har aldrig tur. Så min förlossning lär bli ett av världens längsta, ha mest ont och stackars Amad kommer säkert fundera på om hans fru blivit tokig.
Innerst inne tror jag allt kommer gå bra, men det är bättre att dramatisera så kommer allt kännas mkt enklare.

Profylax verkar bra, andas så att smärtan inte känns lika mycket!!! Vi fick sitta mittemot varandra på varsin stol. Sen skulle Amad nypa mig hårt antingen under armen i fettet eller bakom knävecket i fettet i ca 60-90 sekunder, samtidigt som jag andades enligt profylax. I början ska man andas lite fortare än sin vanliga andning. I mitten när det gör mer ont ska man öka hastigheten, och när det gör som MEST ONT, ska man andas lite och väldigt snabbt. När Amad sen slutade att nypa som hårdast så skulle man trappa ner på andningen tills smärtan avtagit helt.

Det coola var att när Amad nöp mig utan att jag andades medvetet så gjorde det skit ont, men med andningsövningen så gjorde det ont men jag kunde härda smärtan. Jättebra övning!

Ja då vet vi precis hur man ska andas när värkarna drar igång. Frågan är OM man kommer komma ihåg allt från kursen? Tror det kommer bli mycket spontant och använda de tips vi fått från föräldrakurserna.

Vi fick som vanligt köra några grupp övningar där vi pratar om vad kvinnan behöver från sin partner under förlossningen, samt vad mannen vill vara delaktig i under förlossningen. Sen skulle vi jämföra svarsresultaten och prata kring dom punkterna som dök upp. Mycket bra grejer :)

Det är gulligt när killarna sitter och är småspända för en enorm händelse som dom utan val kommer få vara delaktiga i och ha en stor betydelse för oss tjejer!

Oh, nu när jag skriver så kommer känslorna fram och en panik börjar växa. Så jag avslutar och ser framemot den färdiga produkten i vårt famn om sisådär max 10 veckor, hoppas på innan :D



Kram


Kommentarer
Postat av: Kattis

Köp många! Jag gjorde av med en hel hög av de där fula rockarna på BB ;)

2010-03-24 @ 22:29:06
Postat av: Yaz

Haha, okej då är det klirrat med en snygg rock eller några stycken, det kan ju ta lite tid så...

2010-03-25 @ 10:07:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
survey services