Lite tips!


Trött idag, jisses så trött...Hormonerna tar över, hade jag vetat att jag får problem med att sova så hade jag skaffat mig en gravidkudde för länge sen! Låter kanske skumt, men att ha en kudde mellan benen hjälper, det avbelastar höfterna lite när man särar knäna från varandra.





Nu är jag i slut tampen av graviditeten och jag sover mellan 3-5 timmar per natt, resten av tiden går jag
runt våran köks-ö eller sitter upp ett tag, tar en varm dusch, eller väcker stackars Amad som får trycka till i höfterna. När det gör ont så gör det skit ont. Du vet om du har bäckembotten-uppluckring, som det heter, du får ont och svårt att gå.

Tror jag är förberedd på att få lite sömn när Nayomi kommer, jag får se det från en positiv sida!




Lite tips till dig som väntar:

- Ont i höfter och rygg? Alvedon och värmekudde hjälper på mig. Köp en elektrisk platt så slipper man ha en fet ärtsäck under ryggen och hålla på att värma i micro mitt i natten? Nä...köp en platt som går på el. Bekvämt och väldigt enkelt. Kan ta med den överallt och du kan justera värmen själv. Köp ett gravidbälte åxå.




Har du en pertner, sitt du på en stol eller pall med fri rygg mot väggen, 90 grader i knäna, låt din partner trycka in knäna mot väggen, så din rygg kommer in mot väggen. Det känns skönt i höfterna medans det trycks in.

Du kan också luta dig mot en vägg magen inåt väggen, med armarna lite över huvet, puta ut med rumpan lite, låt din partner trycka på ländryggen, du ska hålla emot. Det ska kännas skönt och avbelastande. Fråga din barnmorska om hjälp och råd! Vi lärde oss detta på föräldrakurserna! Går till barnmorskorna i gamlastan, det är riktigt bra!!! Blev inskriven på Stockholms BB (Danderyd) för att föda där. Det ska tydligen vara det allra bästa, speciellt för förstföderskor. Eget rum, bra personal, har bara hört positivt därifrån.


- Halsbränna? Har du inget hemma, drick mjölk! Sjukt men det hjälpte när jag fick halsbränna för första gången. Visste inte hur det skulle kännas och trodde att jag hade satt en jalapeno i halsen, så ont gjorde det! Köp Loosec på Apoteket, en tabblett om dagen tar bort brännan upp till 24 timmar.


- Bristningar? Gråt och svär, det e det enda som hjälper tyvärr. Smörj in magen och brösten men det förebygger bara och tar bort kliandet. Kommer bristningar så kommer dom....Jag provade 2 oljor, den ena var från WELEDA och luktade skit, den andra från Dermanord och är helt underbar, plus en spray flaska!




- Svullna fötter och händer? Bort med alla smycken, duscha eller tvätta av i kallt vatten, sen e det bara upp med benen så blodet inte fastnar. Använd stödstrumpor, det förebygger svullenheten. Mkt vätska bildas i kroppen så det är inget att göra åt egentligen.


- Trött? Järntillskott & sömn. Thats it. Ät bra, avsluta kvällen med ett äpple.


- Sugen på saker? Cravings :) Här ska du bara stoppa i dig det som du är sugen på! Innan jag visste att jag var gravid så blev jag jätte sugen på vitkål!!?? Jag bad Amad köpa en halv 1 kilos bjässe som jag knaprade i mig på kvällen. Sen har det varit lakris, citron i mängder, helst en såndär färdigpressad citronformad sak som jag bara drack ur direkt! Kunde tömma en direkt. Kaviar! Juicer! Ostbågar! Oliver!!! Däremot så har jag helt slutat äta kyckling och undviker choklad. Nu senaste tiden har jag börjat dricka mjölk, ren mjölk. Sist jag drack ren mjölk var i lågstadiet. Brister i kroppen = bara att stoppa i sig det :)


- Oroliga ben? Känns som att man vill röra på benen och spänna på dom helatiden. Massage hjälper! Tryck på fötterna och massera vaderna. Be din partner om hjälp!


Nu är mina fötter stora som meloner och jag får bara plats i gympaskor eller flip flops. Så det känns jäkligt bra att sommarsolen nu värmer. Jag har börjat få förvärkar, känns som mensvärk både framifrån och bakifrån i ryggen. Kroppen förbereder sig.
Om jag rört på mig mkt under dagen så känns det i höfter och rygg redan vid 15-17 tiden, ordentligt. Jag går knappa 1-3 kilometer om dagen, men det räcker till att nattsömnen blir rubbad och Alvedonen äts som snacks.

Jag fattar inte att min mamma orkat göra dethär 4 gånger! Jag är otroligt glad över att få föda på 2000 talet, med all kunskap, service och rena sjukhus. Fatta att det föder utan vatten på vissa ställen i världen, typ Afrika. Utan smärtlindring, aooouuuutch! Jag kommer ta allt som erbjuds, fram med grejerna bara! 

Varför ha ont om man kan lindra smärtan?

Vilken gåva vi kvinnor har fått....

Från en liten grodyngel till en bebis på 9 månader...inne i kroppen. 

Otroligt, vackert och mystiskt...

 



Bra länkar:
http://se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/physicalhealth/pelvicpain/

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=78







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
survey services