Dubai dag 5-8


Staden är underbar....tappar andan när jag ser hur vackert allting är, nytt, högt, spännande och helt otrolig egentligen hur dessa araber tänker: INGENTING är omöjligt!!!

En vacker text om Burj Khalifa. Jag hade gärna varit med om projektet att förverkliga en vision: Bygga världens högsta byggnad, högsta restaurang, högsta hotell, högsta mast etc etc...Vilken grej dom har gjort. En mans idé, flera miljarder kronor senare, 6 års jobb, 12,000 personer som jobbade varje dag dygnet runt, väger ca 1.000.000 elefanter, lika mkt glas som skulle täcka 1/4 av världen....Amazing!



Överlevde såklart 745 meter upp, det var fantastisk utsikt. Dock hade vi otur med vädret, det var sandstorm och därav lite disiga bilder. Men, kolla in :)



Även t-bana stationen ska pimpas upp! Den guldiga, ska man ta tåget så måste man ta taxi till o från stationen för allt är mega stort och det går inte att korsa en väg direkt. Om man inte vill bli överkörd på 6 filigt...



Altså även om vi är 745 meter upp, så känns det inte så högt. Anledningen tror jag är för att allt är högt, byggnader, hotell, det är bara skyskrapor i denna stad. Skulle man sätta Globen i perspektiv så tror jag att man skulle förstå höjden lite mer...



Som sagt, lite otur med vädret, men det var en upplevelse att ta hissen 124 våningar (man såg inte ut...) och min mamma va så rolig. Hon skulle på toa och när hon kom ut så såg hon ut att ha sett en uppenbarelse:

- Yasmina, vet du. När jag var på toa så kändes det helt otroligt att spola!
- Ok???? Hurdå?
- Vattnet går upp nästan tusen meter!
- Jo, ja, det är sant!
- Och att vattenkranen hade så högt tryck såhär högt upp!
- Ja...
- Och det sjukaste av allt! Efter att jag spolat och gick ut för att tvätta händerna, då gick hon tjejen som stått där inne och hälsat på mig när jag gick in, då gick hon och gjorde rent efter mig! Jag blev chockad, hon spolade, torkade, putsade...
Jag tänkte, men herre jösses jag kissade väl inte utanför??!!
- Hahahha du e rolig mamma! 
- Men det var hennes jobb, att putsa efter alla, efter varje toa besök! Kan du förstå vilket jobb?! Le och ta emot toagäster som på en fin restaurang och sen polera till nästa gäst! Herre jösses vilket land vi är i...
- Ja, det finns jobb så det räcker och blir över!
- Det är överdrivet
- Nej det är nice :)

Lite så är det här faktist. Det finns jobb, det städas konstant. Jag kan till o med låta Nayomi krypa ute på gatan för att det är så rent. Jag sa till Neda häromkvällen att det är renare ute på Dubais gator än vad det är hemma hos oss! Hon bara skrattade. Men, det är ju sant! Konstant städning dygnet runt. Och man märker inte ens av dom. Till o med blomkrukorna putsas...Do I have 2 say more?

Väl nere på marken så insåg vi en annan sjuk grej! det finns inga fula, orena, trasiga bilar i detta Kalle Anka land!
Alla är, oavsett modell, NYA!

En väääääldigt normal syn utanför köpcentrumet. I Sverige hade det flockats 100 pers runt o tagit bilder (Dom enda 100 som tagit sig ut en torsdag kväll).
Här tänker man: Aja, det var en till Ferrari...Mersa...RR...Bentley...BMW...Infinity...

Shit jag ska åka t-bana på måndag...    :(


I Dubai: Vilken bil ska jag ta till jobbet?
I Sverige: Vilken t-bana ska jag ta för att hinna byta i Slussen mot Norsborg?
Haha, konstrast? Underbart :)


Vi åkte till Atlantis och tog tåget dit. Inga förare och fantastisk utsikt!



En mäktig byggnad det med...

Förra året var vi i vattenlandet och deras beach. I år kände vi för att leka med delfinerna, men vi tar det när Nayomi är lite äldre och förstår mer. Vi åkte och mormor o morfar fick uppleva lite kammare och akvarium.



Jag skulle inte ha ngt emot att bo på palmen. Villapriserna är från 8 miljoner uppåt...

Om ett par år kanske? Amad, jag tänkte att...



Allt på palmen är inte färdigbyggt. Dubai drabbades hårt av finsnkrisen (a, jag fattade inte heller att det va sant...)
Så många byggfirmor har tagit paus. Ett eller två palmblad står tomma.

Skulle JAG få välja, så skulle dom bygga ett tivoli på ett av bladen, på den andra en golfbana!

Men alltid när jag kommer med bra ideér så tar Amad mig ner på jorden och tröstar mig med lite gosaker...

Mmm choklad! OBS! Med GULD på ;) Så har man ätit guld! Check!


Vi FÖNSTER shoppade...en penna för ca 50.000kr...

Nej tack..



Vi nöjer oss med 50-75% rabatter på märkeskläder till Nayomi :)



Itliensk design, har kostat ca 900 per plagg, köpte båda för under 300!



Gap Baby



Adidas



Ett par super duper söta UGGS!



Allt är inte på rea, men 75% av allt är på rea ;)

Vi prickade in rätt vecka att vara här! Det är "Shopping Festival"! Alla butiker har rea, och det finns så mycket kul och fint att köpa! Är man shoppo-hollic så ska man (inte) åka hit!

Nayomi gillar åxå shopping, fast hon väljer saker som är jobbiga att ta hem. Inte omöjligt men jobbigt ;)
Ordet omöjligt existerar inte här...
Så hon får oftast njuta av sakerna i butiken och sen lämnar vi dom där...som denna gunghäst!



Hälsningar från Nayomi som snart tar sitt första steg själv. Hoppas vi...



Ha det bra. Vi ses snart!

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
survey services